Insnitt bak

Standard

Mamma frågade mig om jag skulle göra någon specialare vid skulderbladet på min damblus, i bilden från förra inlägget.

Det är ingen jättehäftig specialare, men ett litet knep för att få bort axelinsnittet bak och samtidigt göra blusen lite bekvämare vid ärmhålen.

image

I ett vanligt grundmönster har man ett insnitt bak, från axeln ner på skulderbladen. I den här modellen skulle vi inte ha något insnitt. Vi flyttade därför, genom att VIMa, 1cm av insnittet ut till ärmhålet. Det som fanns kvar av det ursprungliga insnittet la jag längst ut på axeln mot ärmhålet. Jag struntade i det nya insnittet vid värmen och bara jämnade till ärmhålslinjen så den blev jämn. Ärmhålet har nu blivit 1cm större och vi har fått bort insnittet bak.

About finastestina

Mitt namn är Stina, jag är 22 år och håller just nu på och läser till Konfektionstekniker på Borås Yrkeshögskola. Min plan är att vara färdigutbildad mönsterkonstruktör om 2,5 år, redo för branschen. Följ gärna med mig i mitt liv som innehåller massor av textil, sömnad och mönster.

2 responses »

  1. Åh, jag måste komma igång med mitt grundliv igen så jag också kan hålla på! Jag ska börja klippa ut en kofta till mig ikväll, ett bra nästasteg vore kanske en blus 🙂

Kommentera

